زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی

زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی

هر ان چه که از ادبیات سوم راهنمایی یخواهید.....
زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی

زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی

هر ان چه که از ادبیات سوم راهنمایی یخواهید.....

شعر خوانی رنگ بهاران


قالب شعر :
غزل

شعر خوانی :


رنگ بهاران


در سینه ام دوباره غمی جان گرفته است امشب دلم به یاد شهیدان گرفته است

معنی :

دوباره غمی وجودم را در بر گرفته است و امشب دلم به یاد شهیدان ناراحت و غمگین است.

  

قالب شعر :
غزل

شعر خوانی :


رنگ بهاران


در سینه ام دوباره غمی جان گرفته است امشب دلم به یاد شهیدان گرفته است

معنی :
دوباره غمی وجودم را در بر گرفته است و امشب دلم به یاد شهیدان ناراحت و غمگین است.

آرایه :
سینه : مجازاً قلب
جان گرفتن غم : تشخیص
گرفته بودن دل : کنایه از ناراحتی
مصراع دوم : تضمین از شعر یک شهید
سینه و دل : مراعات نظیر

·         تا لحظه های پیش دلم گور سرد بود اینک به یمن یاد شما جان گرفته است

معنی :
تا چند لحظه پیش وجودم همانند قبری سرد و بی احسای بود اما اکنون به برکت یاد شما نشاط یافته است.

آرایه :
دل به گور : تشبیه
جان گرفتن دل : تشخیص
دل : مجازاً وجود

·         در آسمان سینه من ابر بغض خفت صحرای دل بهانه ی باران گرفته است

معنی :
وجودم را غم و غصه فرا گرفته است و دل من هوای گریه کردن دارد.

آرایه :
آسمان سینه ، ابر بغض و صحرای دل : اضافه تشبیهی
سینه : مجازاً قلب
بهانه گرفتن دل : تشخیص
ابر ، آسمان و باران : مراعات نظیر

·         از هر چه بوی عشق ، تهی بود خانه ام اینک صفای لاله و ریحانه گرفته است

معنی :
دلم از وجود عشق بی بهره بود ؛ امّا اکنون بوی خوش شهیدان وجودم را معطر کرد

آرایه :
خانه : استعاره از دل
لاله و ریحان : استعاره از شهیدان
لاله و ریحان و بوی : مراعات نظیر

·         دیشب دو چشم پنجره در خواب می خزید امشب سکوت پنجره پایان گرفته است

معنی :
دیشب دلم در خواب و سکوت به سر می برد اما امشب شور و غوغایی در دلم آشکار شد

آرایه :
دیشب و امشب : تضاد
چشم پنجره : تشخیص
سکوت پنجره : تشخیص

·         امشب فضای خانه ی دل ، سبز و دیدنی است در فصل زرد رنگ بهاران گرفته است

معنی :
امشب دلم شاداب و زیبا شده و در این فصل زرد و غم رنگ سبز بهاری را به خود گرفته است.

آرایه :
خانه دل : اضافه تشبیهی
سبز و زرد : مراعات نظیر

نکته :
دیدنی : « ی» لیاقت
بهاران : «ان» مفهوم زمان ، مشق

از آسمان سبز ، سلمان هراتی

لغت :
دوباره : باز
گرفته است : غمگین و ناراحت است
یمن : خیر و برکت ، خجستگی ، مبارکی
بغض : گرفتگی و ناراحتی درونی از غصّه
خفت : خوابید

نظرات 3 + ارسال نظر
نیلان سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:05 ب.ظ

دستتون دردنکنه مرسی

قابلی نداره!!

[ بدون نام ] یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 04:07 ب.ظ

در سینه ام دوباره غمی جان گرفته است
امشب دلم برای شهیدان گرفته است

امشب به یاد آن همه پروانه ای که سوخت
دل با دو شمع شام غریبان گرفته است

دارد ز داغشان عرق شرم بر جبین
هر لاله ای که سر به بیابان گرفته است

آیات سبز زندگی و مرگ سرخشان
جا در دل معطر قرآن گرفته است

تا بی کران نگاه من ابریست هم چنان
خواب از دو دیده نم نم باران گرفته است

علی جوپاری نژاد یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 04:08 ب.ظ

ر سینه ام دوباره غمی جان گرفته است
امشب دلم برای شهیدان گرفته است

امشب به یاد آن همه پروانه ای که سوخت
دل با دو شمع شام غریبان گرفته است

دارد ز داغشان عرق شرم بر جبین
هر لاله ای که سر به بیابان گرفته است

آیات سبز زندگی و مرگ سرخشان
جا در دل معطر قرآن گرفته است

تا بی کران نگاه من ابریست هم چنان
خواب از دو دیده نم نم باران گرفته است

مرحوم شیخ علی پور محی آبادی
کتاب جنون عشق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد